Saturday, November 27, 2010

aYaM DuLu kEr tElUr DuLu??? tink3...

hu3....arinie na cte sal ayam lak...tetibe je terfikir psl kejadian makhluk ALLAH S.W.T yg sering kte mamam nie..huuuu~~tao x mcm ne dari telur akhirnye muncul la anak ayam yg kiut 2...

oke..watch diz video


  
video




ayam da menjadi lauk utama dlm menu harian..am i rite?? ye la..paling kurang mst ade ayam goreng btl x??? ikan org x pndg sgt...huk...mayb sbb leceh kot byk 2lng..na mkn lambat..

ayam nie kte bole bt mkn,bulu die bt bole bt bulu tangkis...haaa,klu na tao...klu scra tradisional..bulu ayam bole bt bantal ...menarik kan...







 mira na tnjuk dlu hidangan & menu telur..besh2...jom2 ,kte lihat..

telur bistik
telur bungkus

 


yg nie mira bg skali nan resipi...bole cube2 an...kikiki....
telur dadar mayonis



3 biji Telur ayam-ikut suka nak letak berapa
Mayonis- letak 2 sudu makan
3 ulas bawang merah kecil
lada benggala-merah/hijau
sedikit garam
sedikit marjerin untuk menggoreng-minyak masak pun boleh

Cara-caranya icon smile Telur Dadar Mayonis
Pecahkan telur ke dalam mangkuk dan pukul seketika,masukkan semua bahan dan gaul hingga mesra
letakkan marjerin ke dalam pan atau kuali,tuang bancuhan telur tadi,balik-balik kan telur dadar sehingga masak.Jika sudah nampak garing tutup api,siap untuk dihidangkan. icon smile Telur Dadar Mayonis mudah bukan?

Nota :jika korang suka nak letak sausage atau bahan seafood lain,gorengkan seketika dulu bahan tersebut dan baru di campurkan kedalam bancuhan telur.




ho3...tersebut adalah kegunaan ayam dan hidangan telur yg mnyelerakan..agagaga...klu bt mkn ag besh kan..mira na ajak u all terjah resipi2 n berbagai hidangan yg asasnye adalah ayam...


ayam percik..



sate ayam


kfc

serunding ayam







Ayam Panggang Bermadu
Bahan-bahan:
1kg kepak ayam 
1 senduk besar minyak bijan 
2 senduk besar madu (kalau u suka manis, tambahkan lagi ) 
sedikit serbuk lada sulah (sesuka hati, siapa yang suka pedas, tambahlah lagi) 
sedikit garam secukup rasa
Cara memasak:
Gaulkan ayam bersama madu, minyak bijan, serbuk lada sulah & garam hingga rata. Perapkan semalaman atau lebih dan selepas tu, boleh lah dipanggang ayam tu.....



oke...2 die..bg 1 dlu...mira tmbah ag 1 oke..disebab an mira nie org phg..so,mira na bg resipi yg menunjukkan resipi dri phang..ngee~~~


Ayam Golek Seri Pahang Bahan-Bahan: 
1 ekor ayam (dibersihkan) 
300 gm bawng merah (dikisar halus) 
5 cm halia (dititik) 
2 sudu besar rempah kari ayam 2 keping asam gelugur 
2 biji kelapa parut (diperah 3 cawan santan) 
Garam dan gula secukup rasa 
Cara memasak: 
 
  1. Satukan bawang merah, serai, serbuk kari, garam, gula, asam gelugur dan santan di dalam kuali yang besar, kemudian didihkan perlahan-perlahan di atas api yang kecil selama 20 minit.
  2. Apabila kuah hampir pekat, masukkan ayam dan kacau dari semasa ke semasa sehingga ayam separuh masak.
  3. Angkat ayam kemudian panggang di atas bara api selama 10 minit. Semasa dipanggang, balik-balikkan ayam sambil disiram kuah yang selebihnya. 
  4. Bila masak, bolehlah dihias mengikut citarasa tersendiri. hidangkan bersama minuman,  


6mpk mcm sng an..huk2..selamat mencube yer... :)

No comments:

Post a Comment